interim 3.0 Blog
3 juli 2017

Is er al plek voor de interim jurist 3.0?

We praten bijna dagelijks met interim juristen en ook hier bespeuren we een trend. Na jaren brandjes blussen en zorgen voor extra handjes (interim jurist 1.0) krijgt een deel van de interim juristen het gevoel dat ze iets meer willen en kunnen betekenen in een bedrijf. Als interim jurist zie je als geen ander waar de pijnpunten liggen en kun je die ook bespreekbaar maken. Immers, je vormt geen bedreiging en na een aantal maanden ben je weer op weg naar een volgende opdracht. Wij zien hier de interim jurist 2.0: juristen waar wij graag mee samenwerken, die vanuit een standaard opdracht interessante werkzaamheden genereren zodat het werk uitdagender wordt en het bedrijf ook daadwerkelijk voordeel behaalt uit de inzet van deze daadkrachtige interim jurist. Wat is de toegevoegde waarde voor de juridische afdeling om de interim jurist direct op strategisch niveau in te zetten. Recentelijk hebben we een interessant gesprek gehad over deze optie met Maaike Chanowski, ervaren interim jurist.


Bij aanvang van de opdracht heb je al een ander gesprek met een General Counsel, aldus Maaike. Samen met de afdeling kun je processen schrijven en een interne juridische strategie bedenken. Daarop aanhakend kun je workflows en beleid beschrijven, trainingen maken én verzorgen. Dit zorgt voor duidelijkheid, efficiëntie, lagere kosten en vooral ook risico beheersing. In de hectiek van een (snel) groeiend bedrijf is er vaak weinig concrete aandacht voor een goede basis en ontstaat een scheef gegroeide situatie waarin de samenwerking tussen Legal en de rest van het bedrijf niet optimaal verloopt. Doordat er onvoldoende tijd en aandacht wordt besteed aan structurele verbeteringen raakt de juridische afdeling steeds meer overspannen. In de praktijk blijkt dat er steeds meer externe legal counsels gevraagd worden om de ontstane problemen en werkdruk op te lossen, terwijl niemand ervoor zorgt dat het onderliggende probleem wordt opgepakt. Zonder focus op structurele verbeteringen groeit het gebrek aan overzicht met elke nieuwe klant. De verbeteringen die gemaakt kunnen worden zijn altijd maatwerk. Ze sluiten aan op het bedrijf en de reeds bestaande werkwijze op andere afdelingen. Ze zorgen ervoor dat risico's inzichtelijk worden, kosten beperkt worden en dat de collega’s in het bedrijf veel duidelijker weten wat hun verantwoordelijkheden zijn in de omgang met juridische aspecten van hun werk. Dat laatste maakt het samenwerken met de juridische afdeling veel prettiger en wordt deze ook echt gezien als business partner.


De vraag is tegelijkertijd of een juridische afdeling wel klaar is voor een samenwerking met een interim jurist 3.0. Vormt iemand onbedoeld niet toch een bedreiging voor de afdeling, komen er inderdaad punten naar voren die een behoorlijke impact hebben op de afdeling en hoe de afdeling in de toekomst wordt neergezet. Het vraagt om lef van een leidinggevende om een kijkje in eigen keuken te geven, en dat daar dan ook iets van ‘gevonden’ wordt. Wij geloven dat het een kracht is om een zwakte toe te geven, het is heel natuurlijk dat na een jarenlang dienstverband blinde vlekken ontstaan in je waarneming.


Wij komen graag in contact met deze interim jurist 3.0 én met de bedrijven die het lef hebben om een dergelijke jurist aan de afdeling mee te laten bouwen.


Désirée Mohrmann en Natascha Jonkers vormen samen SKOUT:

Het wervingsbureau dat vindt en verbindt.


Geef een reactie


Het is niet helemaal juist ingevuld, controleer de gemarkeerde velden en probeer het nogmaals.

Momentje...

Bedankt voor je reactie.



Naar overzicht blogs