download Blog
12 september 2016

Juristen kiezen voor familiebedrijf

Wat maakt het familiebedrijf aantrekkelijk voor juristen?


Wellicht speelt de relatieve luwte van het familiebedrijf een rol bij de keuze van juristen. Luwte zeg je? Verhalen over familieleden-aandeelhouders die zichzelf en hun onderlinge vetes het bedrijf in slepen  zijn er genoeg te vinden. Bij grote familiebedrijven spelen dergelijke aandeelhouders-‘problemen’ echter minder, mede door de steeds verdergaande professionalisering in deze bedrijven en de splitsing tussen management en de (directe) zeggenschap. Het familiebedrijf is tenslotte de bron van het familiekapitaal en de kurk waar de familie op drijft. Linksom of rechtsom, het bedrijf raakt de familie en de familie het bedrijf. Oog houden voor de belangen van het bedrijf én de familieverhoudingen begrijpen, vraagt van de (juridische) adviseurs die dicht bij de betrokken familieleden staan een hoog empathisch vermogen.

 

Dat liefdevolle familiegevoel is bij een beursgenoteerde onderneming net iets verder te zoeken. Dat maakt ze niet minder geliefd, maar wel vanuit een andere hoek. De onderneming kan rekenen op de dagelijkse belangstelling van vele analisten en beleggers die elk (negatief) signaal oppikken en daar iets van vinden. De beurskoers is daarmee een constante factor van aandacht en waag het eens twee kwartalen op rij slecht te presteren.  

 

De gevolgen van langetermijndenken

 

Veel juristen zien een belangrijk verschil tussen de twee soorten bedrijven in het lange- versus kortetermijndenken. Veel familiebedrijven zouden met wat ‘beursgenoteerd elan’ en wat kunst- en vliegwerk op korte termijn waarschijnlijk een beter resultaat kunnen halen, maar dat heeft niet de prioriteit. De continuïteit, het langetermijndenken, staat centraal. Het doel is niet snel geld verdienen en een snelle waardestijging van de aandelen creëren, maar geld verdienen is de uitkomst van een bedrijfsproces dat erop gericht is het bedrijf ook in de toekomst te laten floreren.

 

De juristen die wij spreken zien dit doorwerken in heel de organisatie en dat is wat hen aanspreekt aan het werken binnen een familiebedrijf. Succesvolle familiebedrijven zijn door hun korte(re) lijnen en zelfstandigheid in staat daadkrachtige beslissingen te nemen, waarbij het niet alleen gaat om snelheid maar ook om lef en originaliteit. Vergeleken met de grote beursgenoteerde ondernemingen ervaren juristen in het familiebedrijf een hogere mate van betrokkenheid, geen eilandjescultuur, meer afstemming en een  actievere en meer directe rol bij de besluitvorming. De koers van het bedrijf wordt mede door hen vormgegeven en er is meer ruimte in de driver’s seat te zitten.

Nieuwe generatie


De afwezigheid van de beurs, de bank en andere stakeholders, in combinatie met de hoge solvabiliteit en sterke kapitaalspositie, zorgt ervoor dat een groot deel van de winsten niet wordt uitgekeerd, maar wordt gebruikt voor lange termijn investeringen en research & development, zelfs in mindere tijden. Hierdoor ontstaat een toekomstgerichte, uitdagende en vaak complexe en hoogwaardige innovatieve omgeving. De familiebedrijven hebben zich door de crisis heen solide ondernemingen getoond die zich niet laten leiden door de waan van de dag.

 

Kom maar op met de achilleshiel, want natuurlijk hebben ook familiebedrijven zwakke plekken. Juist als ze succesvol zijn en langere tijd worden bestuurd door dezelfde generatie. Financiële zorgen vindt men alleen nog in de verhalen van opa en daardoor wordt de uitdaging en de noodzaak om een scherpe, risicovolle koers te varen minder. Dat kan in tijden van tegenspoed leiden tot het doormodderen met de middelen die men heeft, zonder  de noodzakelijke maatregelen te nemen die het tij sneller kunnen keren.

 

De nieuwe generaties die het roer overnemen lijken zich bewust van de zwakke plek van hun bedrijf en trekken de zeilen strakker, kiezen vaker voor een nieuwe, eigen - maar bestendige - koers en omringen zich daarvoor met een team van de juiste professionals. Waar wij in beeld komen? Wij skouten regelmatig juristen voor verschillende familiebedrijven, dus kijk voor meer informatie eens naar deze vacatures of neem contact met ons op.

 

Desiree Mohrmann en Natascha Jonkers vormen samen SKOUT:
Het wervingsbureau dat vindt en verbindt.



Geef een reactie


Het is niet helemaal juist ingevuld, controleer de gemarkeerde velden en probeer het nogmaals.

Momentje...

Bedankt voor je reactie.



Naar overzicht blogs